Контроль за рекламою на Кіровоградщині
За 9 місяців поточного року спеціалісти управління захисту споживачів та контролю за регульованими цінами Держпродспоживслужби області здійснили 702 дослідження рекламоносіїв (зовнішньої та внутрішньої реклами, на транспорті, телебаченні та радіо). У 63 випадках було встановлено порушення законодавства в сфері реклами.
За результатами перевірок, проведених фахівцями Держпродспоживслужби області, стосовно суб’єктів підприємницької діяльності прийнято 2 рішення про зупинення розповсюдження реклами алкогольного напою та реклами медичних виробів, 113 рішень про застосування штрафів на загальну суму 217 352 грн. Із них суб’єкти господарювання добровільно сплатили до Державного бюджету України 83375 грн.
Найбільша кількість порушень стосувались:
- рекламування знижок/розпродажу,
- зовнішньої реклами алкогольних напоїв,
- торговельних марок, під якими випускаються алкогольні напої,
- рекламування тютюнових виробів, предметів, пов’язаних з їх вживанням, трав’яних виробів для куріння, електронних сигарет, заправних контейнерів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, торговельних марок, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими випускається зазначена продукція,
- рекламування з порушеннями медичної техніки, методів профілактики, діагностики, лікування та реабілітації,
- використання в рекламі недержавної мови.
Звертаємо увагу суб’єктів господарювання, що в 2023 році до Закону України «Про рекламу» внесені зміни. Нововведення покликані захистити безпеку користувачів, зробити рекламу більш прозорою та зменшити кількість випадків шахрайства.
Зміни охоплюють оновлене та розширене визначення реклами, встановлення критеріїв для таргетованої реклами, обмеження на рекламу товарів, заборонених законом, розширення поняття соціальної реклами та інші важливі механізми.
Також Законом запроваджені правила для продакт-плейсменту, які забезпечують більшу прозорість та захист інтересів споживачів у цій формі реклами.
Поняття «продакт-плейсменту» включає в себе рекламу товарів або послуг у програмах аудіовізуальних медіа та користувацькому контенті. Але це реклама в прихованій формі, де товари виступають частиною сценарію. Такий продакт-плейсмент допускається у багатьох програмах та у мережі Інтернет, проте має певні обмеження (заборонений у новинах, дитячих, релігійних та спеціальних програмах).
Реклама не повинна заохочувати надмірну купівлю або споживання товарів. Крім цього, глядачів необхідно поінформувати про наявність продакт-плейсменту.
У законодавчих положеннях передбачені обмеження для реклами алкогольних та тютюнових виробів, лікарських засобів, заборонених товарів.
Установлені правила і для провайдерів платформ спільного доступу (YouTube, Facebook, Instagram та ін.). Вони можуть вирішувати, скільки реклами показувати, але вона повинна відповідати законам про конкуренцію та правам споживачів, якщо призначена для української аудиторії.
Провайдери повинні додати маркування до програм або відео з рекламою та повідомити споживачів. Також користувачі, які публікують власний контент з рекламою, повинні це позначити. Тепер вважається, що контент є рекламою, якщо він включає оплату або має інформацію про особу чи товар і призначений підвищити інтерес споживачів.
Крім цього, провайдерам заборонено використовувати особисті дані дітей для комерційних цілей.
Реклама, яка використовує електронну пошту, повідомлення, чат-боти, вебсайти тощо, регулюється українським законодавством про боротьбу з недобросовісною конкуренцією та підпадає під дію законодавства про захист прав споживачів.
Забороняється надсилання небажаної реклами (спаму), включаючи надмірні телефонні дзвінки, без попередньої згоди споживача. Для реклами, яка використовує номери телефонів або інші ідентифікатори, необхідно отримати письмову згоду споживача, і він має право відмовитися від неї безкоштовно.
Ці заходи призначені для того, щоб захистити споживачів від надокучливої та небажаної реклами. Такі обмеження підвищують рівень захисту інтересів споживачів та сприяють створенню чесних та етичних стандартів в рекламній сфері.
Мовою реклами є державна мова.
Звертаємо увагу споживачів: у разі виявлення порушень у сфері реклами звертайтеся до Головного управління Держпродспоживслужби в Кіровоградській області. Посадові особи розглядають звернення споживачів щодо порушення вимог Закону України «Про рекламу» та формують справи відносно суб’єктів: рекламодавців, розповсюджувачів та виробників реклами.