Права пасажирів громадського автомобільного транспорту
Однією з найважливіших галузей суспільного виробництва є транспорт, в тому числі той, що покликаний задовольняти потреби населення в перевезеннях.
Пасажири громадського транспорту або таксі, сплативши вартість послуги, мають всі права, визначені Законом України «Про захист прав споживачів»:
- захист своїх прав державою;
- належну якість продукції та обслуговування;
- безпеку продукції;
- необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію державною мовою про продукцію, її кількість, якість, асортимент, та її виконавця відповідно до Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної»;
- відшкодування майнової та моральної шкоди, завданої внаслідок використання зазначеної послуги;
- звернення до суду та інших уповноважених державних органів за захистом порушених прав;
- об'єднання в громадські організації споживачів (об'єднання споживачів).
Одночасно відповідно до Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 лютого 1997 року № 176, пасажири мають право:
- на безпечне і високоякісне перевезення;
- висувати вимоги до автомобільного перевізника щодо виконання ним умов договору перевезення;
- перевозити тварин у встановленому законодавством порядку;
- перевозити безоплатно одну одиницю багажу в разі поїздки на маршруті міського або приміського сполучення за умови, що його розміри не перевищують 100 х 50 х 30 см, вагою до 20 кг;
- гарантовано перевозити дві одиниці багажу з оплатою згідно з тарифом за кожну з них та безоплатно перевозити одну одиницю ручної поклажі у салоні транспортного засобу в разі поїздки на маршруті міжміського або міжнародного сполучення;
- безоплатно перевозити ручну поклажу в кількості не більш як дві одиниці на міських та приміських маршрутах;
- безоплатно перевозити з собою одну дитину віком до шести років без права зайняття нею окремого місця;
- оголошувати цінність багажу;
- отримувати від автомобільного перевізника, водія, працівника автостанції інформацію про послуги з перевезень;
- на компенсацію заподіяної шкоди.
Відповідно до Закону України «Про міський електричний транспорт» правила користування міським електричним транспортом затверджуються відповідним органом місцевого самоврядування. Вони визначають порядок проїзду і його оплату, права та обов’язки пасажирів, а також взаємовідносини перевізників і пасажирів під час надання транспортних послуг, враховуючи особливості транспортної інфраструктури та наявність автоматизованої системи обліку оплати проїзду.
Державний контроль за дотриманням вимог, передбачених зазначеними правилами, покладається на Державну службу України з безпеки на транспорті, Національну поліцію України та Держпродспоживслужбу.
У разі виникнення претензій стосовно якості транспортних послуг та відмови суб’єкта господарювання задовольнити висунуті вимоги відповідно до чинного законодавства про захист прав споживачів, споживач може звернутися із заявою до ГоловногоуправлінняДержпродспоживслужби в Кіровоградській області, до Державної служби України з безпеки на транспорті або до Національної поліції України. Також споживачі можуть захистити свої права в судовому порядку у відповідності до статті 22 Закону України «Про захист прав споживачів».